Dyrektywa NIS (2016) - nowy rozdział w cyberbezpieczeństwie UE

Dyrektywa NIS (2016) - nowy rozdział w cyberbezpieczeństwie UE

Opublikowano: 6 lipca 2016 | Autor: Zespół Trecom

W 2016 roku Unia Europejska uchwaliła dyrektywę NIS (Network and Information Security Directive), będącą pierwszym ogólnoeuropejskim aktem prawnym dotyczącym cyberbezpieczeństwa. Jej celem było podniesienie poziomu ochrony systemów informacyjnych i sieci w państwach członkowskich. W Polsce dokument ten stał się podstawą do opracowania i wdrożenia Ustawy o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UoKSC), obowiązującej od sierpnia 2018 roku.

Choć dziś mówi się głównie o dyrektywie NIS 2, warto przypomnieć, jakie znaczenie miała pierwsza dyrektywa NIS i jak wpłynęła na krajowe przepisy.

Czym była dyrektywa NIS z 2016 roku?

Dyrektywa NIS wprowadziła ramy prawne mające zapewnić wysoki, wspólny poziom bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w UE. Jej założenia obejmowały:

  • Obowiązki dla operatorów usług kluczowych – m.in. w sektorach energetyki, transportu, bankowości, ochrony zdrowia, infrastruktury cyfrowej.
  • Wymogi dla dostawców usług cyfrowych – takich jak platformy e-commerce, wyszukiwarki internetowe czy usługi przetwarzania danych w chmurze.
  • Mechanizmy zgłaszania incydentów – obowiązek raportowania poważnych incydentów bezpieczeństwa do odpowiednich organów.
  • Współpracę międzynarodową – ustanowienie sieci punktów kontaktowych i grupy współpracy NIS na poziomie UE.

Dyrektywa zakładała, że państwa członkowskie muszą dostosować swoje przepisy krajowe do jej wymogów, co dla Polski oznaczało konieczność stworzenia spójnego systemu cyberbezpieczeństwa.

Grafika - Najważniejsze elementy dyrektywy NIS (2016) - Trecom, Baza Wiedzy NIS 2

 

Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UoKSC)

W odpowiedzi na wymogi NIS, Polska przyjęła Ustawę o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa. Akt ten:

  1. Określił strukturę systemu – wyznaczono m.in. CSIRT-y krajowe (Zespół Reagowania na Incydenty Bezpieczeństwa Komputerowego) prowadzone przez:
    1. NASK,
    2. MON,
    3. ABW.
  2. Wskazał obowiązki operatorów usług kluczowych:
    1. zapewnienie ciągłości działania systemów,
    2. wdrożenie środków ochrony,
    3. raportowanie incydentów.
  3. Uregulował współpracę publiczno-prywatną – umożliwiając wymianę informacji o zagrożeniach.
  4. Wprowadził sankcje – za niewywiązywanie się z obowiązków wynikających z ustawy.

Grafika - Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa (UoKSC) - Trecom, Baza Wiedzy NIS 2

 

Znaczenie NIS i UoKSC dla polskich firm i instytucji

Dzięki dyrektywie NIS i UoKSC wiele organizacji w Polsce po raz pierwszy w sposób formalny wdrożyło polityki i procedury związane z cyberbezpieczeństwem. Oznaczało to:

  • konieczność przeprowadzenia audytów bezpieczeństwa,
  • inwestycje w monitoring i ochronę infrastruktury IT,
  • stworzenie planów reagowania na incydenty.

To właśnie te regulacje położyły fundamenty pod dzisiejsze, bardziej rozbudowane przepisy – w tym dyrektywę NIS 2.

Dyrektywa NIS z 2016 roku i Ustawa o krajowym systemie cyberbezpieczeństwa były kamieniami milowymi w kształtowaniu krajowej polityki ochrony systemów teleinformatycznych. Dzięki nim Polska stworzyła spójny, wielopoziomowy mechanizm reagowania na zagrożenia cyfrowe i wzmocniła odporność krytycznej infrastruktury.

Choć przepisy te z czasem ewoluowały (Dyrektywa NIS 2 oraz planowana na 2025 rok nowelizacja polskiej UoKSC) ich pierwotny cel – ochrona najważniejszych zasobów cyfrowych państwa i obywateli – pozostaje niezmienny.

Obserwuj nas na:

Przeczytaj również

Pazdziernik 2025
16 grudnia 2020 – Komisja Europejska publikuje projekt Dyrektywy NIS 2. Co się zmieni?

Dyrektywa NIS (Network and Information Security Directive) z 2016 roku była pierwszym unijnym aktem prawnym regulującym kwestie cyberbezpieczeństwa. Jednak dynamiczny rozwój technologii, rosnąca liczba cyberataków oraz zróżnicowany poziom wdrożenia przepisów w państwach członkowskich doprowadziły do potrzeby jej aktualizacji.

13 maja
13 maja 2022 – Wstępne porozumienie Rady UE i Parlamentu Europejskiego w sprawie Dyrektywy NIS 2

3 maja 2022 roku Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski osiągnęły wstępne porozumienie dotyczące nowej wersji przepisów o cyberbezpieczeństwie – Dyrektywy NIS 2. Celem nowej regulacji jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa sieci i systemów informatycznych w całej UE, zwiększenie odporności na zagrożenia oraz poprawa zdolności reagowania na incydenty w sektorze publicznym, prywatnym i na poziomie unijnym.

14 grudnia
Podpisanie Dyrektywy NIS 2 przez Radę UE i Parlament Europejski

14 grudnia 2022 roku Rada Unii Europejskiej i Parlament Europejski formalnie podpisały Dyrektywę NIS 2 (Network and Information Security Directive 2). NIS 2 to akt prawny, który zastępuje dyrektywę NIS z 2016 roku i znacząco podnosi wymagania w zakresie cyberbezpieczeństwa w całej Unii Europejskiej.

Umów się na konsultację

Dlaczego Trecom?

Doświadczenie w NIS 2

Realne doświadczenie we wdrażaniu wymogów NIS i NIS 2.

Interdyscyplinarny zespół

Zespół łączący kompetencje cybersecurity, sieciowe i systemowe - przeprowadzimy całe wdrożenie wymogów - od audytu luki przez wybór i instalację rozwiązań technologicznych po monitoring SOC 24/7 i rekomendacje dalszego rozwoju.

Niezależność technologiczna

Współpraca z ponad 70 vendorami – dopasujemy rozwiązania technologiczne do potrzeb i możliwości Twojej organizacji.

Wypełnij formularz, aby wycenić projekt.

Co stanie się po wysłaniu formularza?
Twoje zgłoszenie trafi do opiekuna handlowego specjalizującego się w Twojej branży. W ciągu 24 godzin (pn-pt) skontaktujemy się z Tobą, aby ustalić termin konsultacji z udziałem przedstawiciela działu technicznego.